Op naar 2014! - Reisverslag uit Perth, Australië van Suus - WaarBenJij.nu Op naar 2014! - Reisverslag uit Perth, Australië van Suus - WaarBenJij.nu

Op naar 2014!

Door: Thijs & Suus

Blijf op de hoogte en volg Suus

06 Januari 2014 | Australië, Perth

Allereerst willen we iedereen die het nog steeds uithoudt om elke keer weer ons verhaal te lezen een heel goed 2014 wensen. Dat het een fantastisch jaar mag worden!

Maar eerst nog even terug naar de laatste weken van 2013. Dit was inmiddels onze 3e kerst en Nieuwjaar in Australie. Tijdens onze 'backpack' tour zaten we namelijk ook in Australië rond dit tijdstip. En dit was de eerste keer dat we daadwerkelijk in de kerststemming waren. Waarschijnlijk hebben de koude temperaturen en die paar natte sneeuwvlokken op Tasmanie daaraan bijgedragen. Tevens hebben we heel oubollig een bezoekje aan de Christmas Carols gebracht. Het hele veld zat vol met aussies met kerstmutsen op, en 2 Hollanders die daar natuurlijk niet aan hadden gedacht. En samen met duizenden anderen hebben we lekker met de kerstliedjes meegezongen. Op kerstdag waren we uitgenodigd door een Nederlands stel ,wat we kort geleden hebben leren kennen, voor een barbecue. Maar natuurlijk zijn we 's ochtends, inmiddels een beetje traditioneel, eerst naar het strand geweest voor een kerstduik. De barbecue was erg gezellig en natuurlijk hadden we weer eten voor een heel weeshuis. 2e kerstdag, oftewel Boxing day zijn we met een ander Nederlands stel naar de openlucht bioscoop geweest. Een bioscoop op het dak van een parkeergarage met fantastisch uitzicht over het CBD.
Oudejaarsavond was er een festivalletje in onze oude luidruchtige buurtje Northbridge. Er waren veel mensen op de been, dus dat was gezellig. Om half 1 was het gedaan met de muziek en zijn we huiswaarts gekeerd.
Voor de rest hebben we de afgelopen weken nog vele malen het strand bezocht en heeft Thijs eindelijk weer eens op een surfplank gestaan! 2 weken geleden zaten we dan ook weer op het strand, we waren net onze nieuwe aankopen 2 strandstoeltjes en een parasolletje aan het uitproberen toen de sirenes afgingen en iedereen werd verzocht zsm uit het water te komen.
Shark Alarm, een witte haai kamde de omgeving af!
Momenteel zijn haaien hier een hot item en de meningen lopen ver uit een. Als je hier in de oceaan springt dan weet je dat je deze deelt met bewoners van dat grote blauwe nat. Sommige bewoners vinden we schattig zoals zeehonden, Finding Nemo visjes en dolfijnen en anderen zoals kwallen en haaien, daar worden we iets minder vrolijk van.
Aangezien ik al een keer met een kwal heb geknuffeld kan ik je vertellen dat, dat niet een hele fijne ervaring was. En knuffelen met een haai staat ook echt niet op mijn bucket list. Maar goed ondanks dat we weten dat die beesten er allemaal rond zwemmen nemen we het risico en springen we vrolijk elk weekend in het water. Want even realistisch, de kans dat je op gegeten wordt door een haai is toch niet zo groot. Toch is de kans dat je een haai tegen komt in Australië aanmerkelijk groter dan dat je over een struikelt als je aan het wadlopen bent richting Schier.
Er worden regelmatig haaien gesignaleerd en vooral de west kust is een populaire haaien spot. En helaas, ja, er wordt wel eens iemand aangevallen. Vaak gaat het om surfers, die zitten immers verder op zee en die vin lijkt best veel op een vis. De laatste tijd zijn er een paar dodelijke gevallen geweest waardoor een hele discussie wat te doen met die haaien weer is aangewakkerd.

Een van de opties is om een haai te chippen. Komt deze te dicht in de buurt van de kust dan zend deze automatisch een twitter berichtje uit "Haai! Ik kom er aan!" Dit is echter een dure methode en haaien leggen enorme afstanden af. Een andere methode is om als het ware een stukje zwembad in zee aan te leggen. Door netten te plaatsen, zodat haaien niet zo dicht bij de kant kunnen komen, maar naast haaien vangen die netten natuurlijk ook schildpadden en dolfijnen. Een derde manier is om zodra iets ook maar enigszins in de buurt komt het af te maken. En deze optie heeft West Australië nu uitgekozen. Bij bijna alle stranden in en rond Perth gaan ze dit 'systeem' in zetten. Natuurlijk is er veel commotie over deze hele methode. Want een deel van de haaien is eigenlijk een beschermd diersoort en is het niet van de gekken dat die beesten niet eens meer in hun eigen water mogen zwemmen?
Sommige mensen zijn als de dood voor haaien en zetten dan ook geen stap in water wat niet naar chloor smaakt. Persoonlijk kan ik dat blauwe sop op een mooie zomerdag niet weerstaan en ook in 2014 houd ik niet mijn voetjes op het droge!

Inmiddels is voor Thijs het drukke seizoen aangebroken. Met een paar grote klanten zal dat waarschijnlijk wel weer voor een paar nachtelijke kantooruren zorgen. Om dat een beetje te doorbreken hebben we een paar kampeerweekenden ingepland. De eerste staat voor a.s weekend op de planning. En als we de weerberichten mogen geloven wordt het fantastisch kampeerweer met temperaturen boven de 40 (pufpuf).

Liefs Thijs & Susan

• 06 Januari 2014 - 19:04

Suus :

Lieve Thijs en Suzan.

Ik heb weer met plezier jullie stukje gelezen( Nico moet dat nog doen) Ook voor jullie de alle beste wensen voor 2014. Ik hoop dat onze kaart dit keer op tijd is aangekomen. Het was hier vandaag 14 graden en nu regen. Ja het weer is hier af en toe behoorlijk van slag. Ben wel wat het weer betreft jaloers op jullie. Thijs voor jou succes met de grote klanten. En Suzan toch maar even oppassen voor een witte haai als je het water in duikt.
    Liefs uit De Rijp