Hagelslag van Venz…. - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Suus - WaarBenJij.nu Hagelslag van Venz…. - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Suus - WaarBenJij.nu

Hagelslag van Venz….

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suus

07 April 2006 | Turkije, Istanbul

Je staat s`morgens met een glimlach op, Joepie er is hagelslag!....en het is nog waar ook,…deze week hebben we Hagelslag! En oeh wat smaakt dat goed, thuis eet ik het niet eens elke dag maar hier ben ik erg blij met het gekregen pak vlokken en hagelslag, want nee dat verkopen ze niet in Turkije. Het ontbijt hier bestaat uit brood olijven en verschillende kaasjes…we skippen het turkse ontbijt..
Ja eten hier is een cultuur apart, Turken houden van eten, dat mag duidelijk zijn overal kan je eten kopen op elke hoek van de straat, Speciale Simit verkopers heb je zelfs (een simit is een droog rond broodje) en dan kan je natuurlijk overal Kebab, Donner en Kofte kopen…24 uur per dag en 7 dagen per week…en ja hoor smorgens om 10 uur spot je regelmatig iemand met een broodje Donner!
Patat, daar zijn ze hier ook grote fan van, bij elk gerecht wat je besteld zitten ze, soms is het wel zoeken maar neem van mij aan ook in je broodje zitten een paar frietjes….want frietjes die stoppen ze overal in op en onder…Gezond eten, gewoon een broodje met sla tomaat kaas wat vlees en een eitje heb ik hier nog niet getraceerd en ik zit hier toch al wel weer een stief kwartiertje. Maar het is niet allemaal patates en donner wat de klok slaat, in verschillende restaurantjes kun je heerlijke typisch turkse gerechtjes eten. Vorige week zijn we een aantal dagen naar Eskisihir geweest. Een studentenstadje op 5 uur rijden vanaf Istanbul. Een tweetal docenten van onze opleiding in Nederland waren op bezoek in Turkije en na eerst Istanbul te hebben aangedaan gingen ze door naar Eskisihir, om ook die universiteit te bezoeken. Wij mochten mee om ook daar een kijkje te nemen…alles was erg goed verzorgd en ze waren enorm blij ons te zien. En turken zijn gastvrij, ik heb het misschien al wel 100 keer verteld maar ik blijf me er nog steeds over verbazen. Dus s`avonds heerlijk gedineerd, verschillende gerechtjes kwamen voorbij en aan de eind van de avond zat iedereen echt volvol!...Maar ondanks dat ik het lekker vond, kon mijn oerhollandse buikje het niet erg waarderen…prettig! De volgende dag heb ik dus alle typisch turkse gerechten maar ingeruild voor een bakkie sla en wat rijst..Thuis koken we Hollands…we zouden eventueel zelfs stampot kunnen maken als we zouden willen want de ingrediënten zijn hier volop aanwezig…Knorr-pakjes zijn helaas niet van de orde en als ze er al zijn hebben we er geen barst aan aangezien ze of voor gerechten zijn die we niet kunnen maken of simpelweg in het Turks zijn…het is dus behoorlijk improviseren of wachten op de bezoekende Nederlander! Die hun koffer vol hebben gepakt met Knorr, Unox en Venz…gelukkig komen er de volgende weken nog wel wat mensen ons bezoeken dus ik denk dat het ,de komende tijd wel eens, Hollands is wat de pot schaft!
Volgende week starten de Midterms, we hebben zowat van elk vak een toets dus dat wordt nog aanpoten geblazen…na de Midterms staat er een tripje naar Cappodocia (of iets in die geest) gepland…daar heb ik nu al zin in, aangezien in erg benieuwd ben naar de binnenlanden van Turkije, helemaal nu wanneer alles nog groen is…we hebben al een voorproefje gehad van het Turkse landschap op weg naar Eskisihir..dus ik ben benieuwd!

Iedereen bedankt voor de kaartjes (het komt daadwerkelijk aan!) mailtjes en smsjes. Erg leuk om dingen uit Nederland te horen!

Liefs Suus

• 07 April 2006 - 20:56

De Alpen Heidie's:

He Suus!!

Zo te horen hebben jullie het goed naar je zin! Wij hebben ook hagelslag! Heerlijk he! We hebben ons lijstje met Hollandse producten ook al klaar liggen voor Arthur en Tomas hoor! Van de week hebben we stamppot rauwe andijvie met spekkies gehad, heerlijk! Die ingredienten hadden we even gescoord in de Migros! Heel veel plezier daar nog en succes met de tentamens!

xx Louet en Hilde aus der Schweiz!!

• 07 April 2006 - 20:57

De Alpen Heidie's2:

Jippie trouwens, we zijn de eerste op deze pagina!!

• 08 April 2006 - 11:50

Trung:

Tweedst!

• 08 April 2006 - 17:02

Rieke:

he prutsert, ziet er weer goed uit! kiss rieke

• 09 April 2006 - 20:27

Jerney:

Heeej Susan! Mooi verhaal weer dat Rob en Melchior op de koffie zijn geweest! Haha! Hadden zij niet ff een paar magnetronmaaltijdjes boerenkool voor jullie mee kunnen nemen??? X

• 10 April 2006 - 10:22

Lotte:

Hagelslag!!!!

Dacht zal ook eens even wat zetten op je site. Hagelslag ben jaloers op je, dat hebben ze hier in spanje niet!!Dus thuis wordt er echt hollands gekookt, lekker he die aardappeltjes, ik heb hier zelfs op mijn verjaardag hutspot gegeten, grappig he!Veel succes met je toetsen!! en geniet van het mooie istanbul, maar zo te horen lukt dat wel!!!

liefs lotte

• 14 April 2006 - 11:51

Maaike:

Mooie verhaaltjes daar in Turkey! Hagelslag is hier in Sundsvall ook erg populair!! En uiteraard de calve pindakaas!!! Lang leve Nederlands broodbeleg! haha... We hadden laatst ook al hutspot avondje voor onze international matties georganiseerd... viel ze prima in de smaak die Nederlandse keuken!
    Nou geniet ervan verdersss!!!
    Kuwsiee vanuit Sundsvall

• 20 April 2006 - 13:05

Gary:

Hey Susan!! Alles goed daar? Aan de verhalen te horen wel...Maareh...Hoe bevalt het studeren daar?Of ben je meer aan het feest vieren? :) Succes nog verder en ik lees af en toe je verhalen wel!!

Ciao!! Greetz Gary