Turkse Tijd - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Suus - WaarBenJij.nu Turkse Tijd - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Suus - WaarBenJij.nu

Turkse Tijd

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suus

12 Maart 2006 | Turkije, Istanbul

In Nederland ben ik standaard 5 minuten te vroeg voor een afspraak gelukkig komen in Nederland de meeste mensen gewoon op tijd, maar in deze 2 weken heb ik al geleerd dat je gewoon 10 uur hebt en 10 uur Turkse tijd oftewel iets tussen kwart over 10 en 12 uur. En dit geldt voor alles, lessen afspraken openingstijden, noem maar op. Leraren komen standaard een kwartier te laat en ook de treinen kennen geen schema, of ze kennen hem wel maar doen er niks mee.
Maandag zijn we verhuisd naar ons appartementje, daar hadden we allemaal behoorlijk zin in aangezien iedereen het wel gehad had met het Guesthouse en het verplicht uit eten gaan, de menukaarten zijn over het algemeen Turks dus het is altijd weer een grote verassing wat je op je bord krijgt en zelfs dan blijft het vaak nog steeds een verassing. De dame die het appartement verhuurd, had beloofd dat ze het appartement zou opruimen en een deel van de spullen zou weg halen zodat het rommelhok ook geschikt zou worden als kamer. Want haar moeder had nogal een verzameltik en een eigenzinnige (laten we het daar maar op houden) smaak. We hadden beter moeten weten, want maandag aangekomen was er niks gebeurd, ze zou het dinsdag wel doen, maar ook dat kwam er niet van, dus hebben we het heft zelf in handen genomen en met een emmer sop (stuk of 12) het huis eens een schoonmaak beurt gegeven alle prullaria, en ik dacht dat ik Zigeuner neigingen had!..,hebben we in een kast gedonderd en aan het eind van de avond hadden we dan echt het gevoel dat we een (schoon) huissie hadden. En het is een mooi appartementje met jawel ons eigen Hurktoilet, oké daar kwamen we pas na een paar dagen achter aangezien het ergens in een donker kastje in de gang zit, maar we hebben er een!
We wonen vlakbij een grote winkelstraat, het is 5 minuten lopen tenzij je Susan heet dan doe je er zeker 20 minuten over. We hebben een enorm balkon met barbecue, een Engels sprekende buurvrouw!! en een mannetje wat elke morgen brood brengt, de vuilnis op haalt en ons 4 maal daags lastig valt voor van alles en nog wat, hij spreekt alleen Turks dus de communicatie gaat weer voortreffelijk.
Woensdag zijn we met een hele groep naar een thuiswedstrijd van Fenerbahce geweest, in Nederland ben ik bepaald geen fan van voetbal maar hier heb ik nu al 2 keer naar Fenerbahce lopen kijken. Maar oké in het stadion van Fenerbahce kunnen krapweg 52.000 man, die zaten er niet allemaal ik denk dat er 40.000 man was of zoiets, maar het stadion zat goed vol, het was behoorlijk koud en dan bedoel ik, we hadden sneeuw en m`n voeten voelde ik al naar 7 minuten niet meer, maar het was imponerend 40.000 volwassen mensen schreeuwen in een stadion naar 22 mannetjes op het veld. Ik had gehoopt dat we lekker konden gaan zitten aangezien die stoeltjes daar niet voor niks zijn gemonteerd maar dat hoorde dus niet zo, iedereen staat namelijk op z`n stoeltje en de hele wedstrijd! Doodvermoeiend voetbal, op hakken op je stoeltje met bevroren voeten, niet makkelijk.. maar met een beetje springen gillen oeooeoeoh en boehoeheoe geroep was het best te doen!
Volgende week gaan we gezellig een dagje naar de vreemdelingenpolitie voor onze kortdurende verblijfsvergunning. we moeten al om half 7 met de boot naar het Europese gedeelte en ik vrees dat het niet half 7 Turkse tijd is. Het zal wel de hele dag duren aangezien ze hier dol zijn op papierwerk en moeilijk doen…gelukkig gaan we met een hele groep , we moeten maar spelletjes en snoepjes meenemen, misschien een fles Reiki (niet lekker!).
Ook het studeren begint nu vaste vormen aan te nemen, we hebben een aantal vakken gekozen die voor de Turkse studenten keuze vakken zijn, de eerste 2 weken konden ze kiezen of ze het vak in dit semester gaan volgen of dat ze voor iets anders kiezen, maar vanaf deze week is dat niet meer mogelijk en zullen de lessen die nog niet waren begonnen nu ook daadwerkelijk starten, maar met mijn gekopieerde boekkies (aanpassen noemen ze dat) ben ik er helemaal klaar voor!

Liefs Suus

• 12 Maart 2006 - 21:23

Trung:

sirtaki!

• 13 Maart 2006 - 14:46

Debbie:

Wat leuk dat je nu toch je eigen appartementje hebt! Succes!
    Liefzz

• 13 Maart 2006 - 15:49

Riekos:

hey prutser,
    je moet ook nie je hakken van 10 cm hoog en 1 milimeter breed aantrekken als je na het centrum loopt. met gympen ben je vast een stuk sneller. kwacht op de foto´s! kiss rieke

• 13 Maart 2006 - 16:42

Roeline:

Ey Ey typisch suus, hakjes aan naar een voetbalwedstrijd. Val je tenminste wel op ;) Maarre we wachten met smart op de foto's. Alleen rendieren op de foto's wordt ook een beetje saai Have fun kus

• 13 Maart 2006 - 19:12

Roy:

hey susan,

nu dus echt je eigen plekje, leuk! lijkt me idd ook wel leuker guesthouse. maar je komt dus als echte voetbal gek terug waarschijnlijk! ik zie een dagje met het huis uit naar een wedstrijdje van groningen geboren worden ;-)

nou veel plezier daar nog en ik hou de site in de gaten!

gr. roy

• 13 Maart 2006 - 21:52

Runnuh:

Hey Soesje...

Fijn dat je het zo naar je zin hebt. :)
    Niet zoveel als met mij natuurlijk :) WOEI :)

Zoals ik het lees is het nogal EDUCATIEF (MOEILIJWOORD!), heel goed.

Ik wacht snel weer af op je volgende bericht...

• 14 Maart 2006 - 19:29

Rieke:

he prutser, wat betekend dit; ı?
    ben je in de war of is dit de turkse taal? kiss

• 16 Maart 2006 - 10:30

Lourens:

Bonjour!

Viel mij ook al op idd, iedere keer als je de 'i' gebruikt komt er ı te staan haha

Altijd mooi zo'n Bus-sprint! :S niet normaal! Volgende keer maar ff lopen of niet? je hebt genoeg schoenen om af te trappen dus daar kan't niet aan liggen! :D
    Hier alles nog flex idd! alleen jammer dat de tijd zo snel gaat! nog maar 2,5 mnd! Moet er nu dus nog maar ff uithalen wat er in zin! haha!

Heel veel plezier verder met de dames en geniet er van! tot over een paar maand! xx Lourens

• 20 Maart 2006 - 16:36

Jerney:

Hey Susan! Al eenarmige Duitsers tegengekomen daaro? Of heb je die daar niet? Anders weet jij wel hoe je daar mee om moet gaan he? Veel plezier! X

• 21 Maart 2006 - 19:00

Blik:

Hoi Suus,
    Wanneer komt er nu eens een vervolg van je reisverslag. Het leest zeer vermakelijk en wij wachten in spanning af. We hebben wel door dat het schrijven je beter af gaat dan het fotograferen... over Turkse tijden gesproken. (Je datum staat verkeerd ingesteld) Dus doe je best en schrijf gauw weer eens wat. Groet'n oet Froombosch.

• 23 Maart 2006 - 11:57

Kaasje...:

He Hassan Jas an!

Bevalt wel goed he daar! Hier ook, nog steeds drinkwater(sneeuw). Nog een leuke Turk ontmoet? Wij hebben hier ook nog wel een Zwitser voor je! Haha...

Dikke kus Hil.

• 23 Maart 2006 - 21:50

Jacobien:

eeeeyy susan!
    Leuk man zo'n site :)
    Dus je had waterpijp gerookt, was dat een beetje lekker?
    groetjesss